1.1
Pedagogi
Dalam Pendidikan Matematik
Pendidikan
matematik memerlukan kurikulum yang mantap, pedagogi yang terkini dan sesuai
dengan tahap pelajar, guru yang cekap dan berpengalaman serta mempunyai
komitmen yang tinggi untuk mencapai kecemerlangan. Aspek kurikulum bukan sahaja
perlu berfokus kepada kandungan, tetapi harus menyediakan individu dengan
kemahiran yang perlu bagi memenuhi kehendak pembelajaran seumur hidup. Maka
dengan itu suasana pendidikan harus berubah selaras dengan realiti dan
keperluan pembelajaran semasa. Dari segi pedagogi, perkembangan pendidikan kini
memerlukan strategi pengajaran yang lebih menitik beratkan penglibatan pelajar.
Dalam mengendalikan pendidikan berpusatkan pelajar, guru perlu lebih
berhati-hati kerana guru tidak boleh membiarkan pelajar belajar tanpa arah dan
tujuan. Tindakan gurulah yang menggalakkan pelajar berfikir, menyoal,
menyelesaikan masalah dan berbincang tentang idea, strategi dan penyelesaian.
Guru bertanggungjawab mewujudkan suasana intelektual, iaitu pemikiran matematik
secara serius menjadi norma. Guru matematik yang berjaya harus mampu mengatasi
dan menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dengan
bijaksana. Pengajaran yang baik adalah pengajaran yang menggalakkan pemahaman
konsep dan prosedur matematik. Pemikiran kreatif dan kritis membantu pelajar
membuat keputusan semasa menyelesaikan sesuatu masalah.
1.2
Definisi
Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran
koperatif adalah pembelajaran yang berlaku dalam persekitaran yang melibatkan
pelajar berkongsi idea dan bekerja secara kolaboratif dalam kumpulan kecil
untuk menyiapkan tugasan yang diberi bagi mencapai matlamat pembelajaran.
Menerusi pembelajaran koperatif, pelajar berbincang dan mengeluarkan pendapat
serta berkongsi maklumat dengan pelajar lain. Terdapat tiga kepentingan proses
perbincangan yang dilaksanakan di dalam bilik darjah. Pertama, perbincangan
boleh menggalakkan pengulangan maklumat dan penjelasan. Kedua, perbincangan
menghasilkan idea-idea yang bertentangan secara bersemuka dan ini meningkatkan
pengekalan maklumat, pemahaman dan penyepaduan pelbagai pendapat. Ketiga,
perbincangan memberi peluang kepada seseorang untuk mendapat maklum balas,
sokongan dan galakan daripada rakan-rakan. Kajian-kajian menunjukkan penggunaan
pembelajaran koperatif boleh menyumbang kepada peningkatan kognitif dan
afektif. Antara faedah yang diperolehi oleh pelajar menerusi pembelajaran
koperatif ialah meingkatkan pengetahuan, kemahiran, pemahaman konseptual,
sikap, motivasi, harga diri, usaha untuk mencapai sesuatu, kemahiran
berkomunikasi dan sosial serta memberi kesan psikologi dan keupayaan untuk
menerima perspektif orang lain.
1.3
Mengapa
Perlunya Pembelajaran Koperatif
Pendekatan
pembelajaran konvensional pada masa kini sudah tidak releven kerana pelajar
kurang mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti pembelajaran. Pelajar
menerima sahaja pengajaran yang diajar oleh guru tanpa soal jawab. Hal ini
kerana guru tidak memberi ruang kepada pelajar untuk bertanya atau mungkin
pelajar malu dan tidak tahu soalan yang hendak diajukan. Dalam pengajaran
konvensional, guru mengambil terlalu banyak masa untuk mengajar dan menunjukkan
cara penyelesaian kepada sesuatu masalah. Pengajaran guru yang terlalu cepat untuk
menjelaskan sesuatu konsep matematik juga tidak membantu pelajar menyelesaikan
masalah. Maka dengan itu, pembelajaran koperatif amat diperlukan bagi
mentransformasikan pendekatan berpusatkan guru kepada pembelajaran berpusatkan
pelajar. Menerusi kerja kumpulan yang dilaksanakan dengan baik dan sistematik
boleh memberi ruang kepada pelajar menguasai kemahiran membuat keputusan dan
menyelesaikan masalah. Unsur-unsur seperti tanggungjawab individu, kemahiran
sosial dan pembentukan semangat berkumpulan harus ditekankan dalam pembelajaran
koperatif. Penggunaan pembelajaran koperatif boleh meningkatkan pemahaman
pelajar tentang bagaimana fakta dan prosedur berkait antara satu sama lain dan
adalah berkesan dalam pembelajaran yang kompleks seperti penyelesaian masalah.
No comments:
Post a Comment