8.1 Implikasi Kepada Guru
Fokus dalam pengajaran harus
diberi kepada peningkatan aspek kognitif dan metakognitif yang merupakan kunci
kepada penyelesaian masalah. Pendekatan pengajaran yang melibatkan peranan
aktif pelajar mampu meningkatkan prestasi pelajar. Guru perlu mengambil
tindakan yang proaktif dalam menjalankan sebarang perubahan pengajaran kerana
memberi kesan kepada pembelajaran matematik pelajar. Ini bermakna pengajaran
berpusatkan pelajar seperti pembelajaran koperatif perlu menjadi amalan
pengajaran di bilik darjah.
8.2 Implikasi Kepada Pelajar
Pembelajaran koperatif merupakan
satu pendekatan yang sesuai bagi pelajar mengambil bahagian secara aktif di
dalam pembelajaran bagi menyelesaikan masalah. Pelajar digalakkan belajar
secara berkumpulan dan saling membantu antara satu sama lain. Sokongan dan
dorongan guru boleh memotivasikan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti
perbincangan. Guru menggalakkan pelajar membuat refleksi terhadap kerja yang
mereka lakukan. Kejayaan pelajar bergantung kepada penglibatan pelajar,
kerjasama guru dan pelajar serta suasana kondusif untuk belajar. Kebanyakan
pelajar mempunyai pandangan positif terhadap pembelajaran koperatif dan
melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti yang dijalankan.
8.3 Pertimbangan Pelaksanaan
Beberapa perkara harus
dipertimbangkan sebelum melaksanakan pembelajaran koperatif. Antaranya adalah
sokongan pentadbiran, latihan guru, kolaborasi antara guru dan latihan pelajar.
Budaya sekolah mestilah selari dengan kehendak perubahan dan memberi perhatian
kepada keperluan guru dan pelajar. Kemudahan dan kerjasama yang diberikan dari
segi material, fizikal dan psikologi boleh mengurangkan bebanan dan
tanggungjawab guru. Isu latihan guru juga adalah penting kerana kebanyakan guru
dilatih dengan kaedah tradisional. Latihan intensif boleh memainkan peranan
mempercepatkan perkembangan guru. Guru boleh belajar antara satu sama lain bagi
mengkaji kekuatan dan kelemahan sesuatu pelaksanaan. Sokongan dan galakan akan
memberikan motivasi dan keyakinan kepada mereka.
Pelajar
harus dilatih cara menghadapi persekitaran yang baru, iaitu pembelajaran
koperatif. Kemahiran berkomunikasi seperti kemahiran mendengar, kemahiran
menerima dan kemahiran menyatakan sesuatu dengan jelas perlu menjadi keutamaan
selain daripada saling percaya, bertolak ansur, dan sikap terbuka terhadap
sesuatu idea. Selain itu, pelajar harus mempunyai semangat dan kerjasama yang
tinggi supaya wujud semangat kerja berpasukan.
No comments:
Post a Comment