4.1 Persandaran Positif
Persandaran positif merujuk
kepada persepsi bahawa kejayaan seseorang itu bergantung kepada kejayaan
individu-individu yang lain dalam kumpulannya. Pelajar bukan sahaja mengambil
berat terhadap pembelajarannya, malah terhadap rakan yang lain dalam
kumpulannya. Matlamat kumpulan adalah penting kerana seseorang pelajar tidak
akan berjaya mencapai matlamatnya tanpa kerjasama ahli kumpulan yang lain.
Perkembangan seseorang adalah bergantung kepada interaksi dengan orang lain.
Persandaran sosial boleh diteguhkan dengan cara pemberian bonus. Persandaran
positif boleh digalakkan dengan pengagihan sumber iaitu setiap ahli diberi
sebahagian daripada keseluruhan maklumat atau masalah dan diminta
melengkapkannya. Selain itu, main peranan juga penting di mana pelajar
berperanan sebagai pembaca, pemeriksa dan pemberi galakan dalam kumpulan
masing-masing. Meraikan kejayaan sesuatu kumpulan boleh meningkatkan lagi
kualiti kerjasama dalam kumpulan.
4.2 Tanggungjawab Individu
Akauntabiliti individu dicerminkan
melalui tanggungjawab setiap ahli untuk berkembang dalam zon perkembangan
proksimalnya. Dalam menstruktur tanggungjawab individu, Johnson et al. (1994)
menyenaraikan perkara-perkara berikut:
(a)
Membentuk
kumpulan kecil supaya setiap orang mempunyai peluang untuk memberi sumbangan.
(b)
Memberi
ujian individu kepada setiap ahli.
(c)
Memilih
pelajar secara rawak bagi mempersembahkan hasil kerjanya.
(d)
Membuat
catatan tentang penglibatan pelajar dalam kumpulan.
(e)
Memilih
seorang ahli dalam kumpulan yang berperanan untuk meminta setiap ahli dalam
kumpulannya menjelaskan rasional jawatan kumpulan.
(f)
Meminta
pelajar menjelaskan kepada kumpulan apa yang mereka telah pelajari.
4.3 Interaksi Promotif
Interaksi promotif adalah
melibatkan peranan setiap individu dalam kumpulan memberi galakan untuk
kejayaan kumpulan. Interaksi promotif wujud jika setiap individu memberi
galakan dan memudahkan usaha antara mereka untuk menyiapkan tugasan bagi
mencapai matlamat kumpulan. Dengan menolong serta memberi bantuan, galakan dan
pujian terhadap sesama ahli, boleh menggalakkan lagi kejayaan kumpulan. Johnson
et al. (1994) memberi tiga langkah untuk menggalakkan interaksi, iaitu
menetapkan masa pertemuan, persandaran positif dan menggalakkan interaksi
promotif dalam kalangan ahli.
4.4 Kemahiran Sosial
Keberkesanan pembelajaran
koperatif bergantung kepada kemahiran-kemahiran interpersonal individu kerana
bekerja dalam kumpulan, bukanlah semudah yang dijangkakan dan kemahiran itu
tidak terjadi dengan sendirinya. Kemahiran interpersonal dan kumpulan kecil
adalah penting bagi kejayaan kumpulan seperti kemahiran memimpin, membuat
keputusan, saling mempercayai, komunikasi dan pengurusan konflik.
Kemahiran-kemahiran interpersonal asas seperti mendengar, memberi maklum balas
positif, berkongsi bahan dan kerja, memberi dan menerima pertolongan dan
mengendalikan gangguan ahli-ahli harus diberi perhatian. Semakin tinggi
kemahiran seseorang itu bekerja dalam kumpulan maka kualiti dan kuantiti
pembelajaran juga meningkat.
4.5 Penilaian Kumpulan
Penilaian kumpulan merujuk kepada
kelemahan dan keberkesanan aktiviti kumpulan yang dijalankan. Penilaian
kumpulan mempunyai dua tujuan. Pertama, penilaian kumpulan boleh digunakan
untuk menentukan perkara yang baik dan perkara yang perlu ditingkatkan. Kedua,
penilaian kumpulan boleh digunakan untuk membuat keputusan tentang perkara yang
harus diteruskan dan perkara yang perlu diubahsuai. Penilaian dan pengesanan
yang kerap adalah perlu bagi menjayakan kumpulan serta memberi cabaran
berterusan kepada individu dalam zon perkembangan proksimalnya.
assalam.. boleh tak nak tahu rujukan bagi maklumat di atas untuk bantu saya menyiapkan tesis.. tksih
ReplyDelete