Pembelajaran Koperatif : Beberapa Teori Berkaitan




2.1       Konstruktivisme
Terdapat tiga aspek berkaitan pembentukan rasional dalam teori pembelajaran yang dikenali sebagai konstruktivisme. Pertama, pembelajaran adalah satu proses membentuk ilmu dan bukannya penyerapan ilmu. Kedua, individu menggunakan pengetahuan sedia ada untuk membentuk pengetahuan yang baru. Ketiga, pembelajaran bergantung kepada situasi setempat. Teori Piaget dan Vygotsky telah memberikan asas kepada teori konstruktivisme. Mereka berpendapat bahawa resolusi konflik dan interaksi sosial memainkan peranan penting dalam pembinaan ilmu pengetahuan. Menurut Jaworski (1993), pembelajaran adalah proses yang membandingkan pengalaman baru dengan pengetahuan yang dibina dari pengalaman lama dan ini mengukuhkan lagi pengetahuan tersebut. Interaksi sosial adalah penting dalam pengetahuan tersebut dan menyumbang kepada pembinaan pengetahuan individu.
2.2       Teori Piaget
Teori Piaget berasaskan kepada premis bahawa apabila individu bekerjasama atas persekitarannya, konflik sosio-kognitif akan berlaku dan ini akan mewujudkan ketidakseimbangan kognitif dan seterusnya mencetuskan perkembangan kognitif.  Menurut Piaget, pemikiran adalah hasil transaksi di antara individu dengan persekitarannya. Fokus Piaget adalah kepada proses perkembangan kognitif, iaitu individu memahami konsep abstrak melalui pengalaman. Teori perkembangan ini melibatkan proses-proses asimilasi, akodomasi, dan ekuilibrasi (Wadsworth, 1984). Asimilasi adalah proses kognitif apabila seseorang menyepadukan persepsi baru, motor atau konsepsi kepada skema sedia ada. Akomodasi pula adalah pembinaan skema baru atau modifikasi dari skema lama untuk berasimilasi dengan maklumat baru yang tidak sepadan dengan skema sedia ada. Pemboleh ubah kritikal dalam perkembangan kognitif adalah kematangan, pengalaman, interaksi sosial dan ekuilibrasi. Piaget berpendapati interaksi yang melibatkan perbezaan status seperti pengetahuan, berkemungkinan membuatkan seseorang itu menyetujui sahaja tentang sesuatu tanpa pemeriksaan tentang idea-idea tersebut. Bagi yang mempunyai status sosial yang sama pula, walaupun mereka mempunyai perspektif yang berbeza namun mereka berkemungkinan akan mengambil bahagian dalam perbincangan dalam menyelesaikan masalah secara bersama.
2.3       Teori Vygotsky
Teori Vygotsky berdasarkan kepada premis bahawa pengetahuan terbina daripada interaksi kumpulan dalam menyelesaikan masalah. Daripada perspektif Vygotsky, interaksi interpersonal membantu memperkembangkan pengetahuan individu. Perkembangan individu tidak boleh difahami tanpa merujuk kepada konteks sosial dan budaya sekelilingnya. Vygotsy (1978) menekankan perhubungan sosial antara individu merupakan langkah pertama dalam pembinaan idea untuk dihayati oleh individu terbabit, bagi mencapai peringkat kognitif yang lebih tinggi. Setiap fungsi dalam perkembangan budaya melalui dua tahap. Pertama, tahap sosial dan tahap kedua adalah tahap individu iaitu pada permulaannya antara manusia dan kemudiannya dalam individu. Fungsi mental peringkat tinggi adalah berasal daripada sosial. Salah satu daripadanya adalah zon perkembangan proksimal. Zon perkembangan proksimal adalah satu gagasan yang dinamik yang menerangkan isu pembelajaran dan perkembangan kognitif. Zon ini adalah jarak antara peringkat perkembangan sebenar dengan peringkat perkembangan potensi individu yang ditentukan dengan bantuan orang dewasa atau kolaborasi antara rakan-rakan yang berkebolehan. Implikasi daripada zon perkembangan proksimal ini ialah seseorang pelajar yang berkolaborasi dengan rakan sebaya atau orang dewasa yang lebih berkeupayaan, akhirnya akan dapat menyelesaikan masalah yang susah dan kompleks. Perkembangan kognitif bagi Vygotsky bermakna menyelesaikan masalah dengan kerjasama individu yang lain.
2.4       Perspektif Motivasi
Perspektif motivasi adalah berdasarkan kepada teori perlakuan yang menyatakan seseorang itu akan berusaha kuat apabila sesuatu tugasan diikuti dengan ganjaran dan akan gagal menyempurnakan tugasan apabila tiada ganjaran, atau diikuti dengan hukuman. Bagi mencapai sesuatu matlamat, ahli kumpulan harus bekerjasama, memberi galakan dan berusaha semaksimum mungkin bagi mendapatkan kejayaan kumpulan. Pemberian ganjaran yang berasaskan pencapaian kumpulan akan mewujudkan struktur ganjaran interpersonal iaitu ahli kumpulan sama ada memuji, memberi galakan atau sebaliknya terhadap rakan sekumpulan berdasarkan sumbangannya kepada kumpulan.
2.5       Perspektif Kepaduan Sosial
Perspektif kepaduan sosial menyatakan kesan pembelajaran koperatif ke atas pencapaian pelajar adalah disebabkan terdapat kepaduan dalam kumpulan. Pelajar membantu satu sama lain untuk belajar kerana mereka saling mengambil berat antara satu sama lain dan inginkan setiap orang mencapai kejayaan. Perspektif kepaduan sosial memberi penekanan kepada aktiviti-aktiviti pembinaan pasukan sebelum menjalankan pembelajaran koperatif. Penilaian kumpulan dilakukan sebelum dan selepas setiap aktiviti. Ganjaran juga harus diberi kepada kumpulan yang berjaya mencapai tahap tertentu.
2.6       Teori Kesalingbergantungan Sosial
Teori kesalingbergantungan sosial adalah berdasarkan kepada premis bahawa interaksi antara individu dan hasil daripadanya adalah ditentukan oleh jenis struktur yang digunakan. Terdapat dua jenis kesalingbergantungan sosial, iaitu koperatif dan kompetitif. Dalam struktur koperatif, setiap individu boleh mencapai matlamatnya jika rakan-rakannya juga mencapai matlamatnya. Mereka bekerjasama untuk mencapai matlamatnya. Pengalaman koperatif yang mewujudkan saling membantu antara satu sama lain boleh menggalakkan pencapaian dan produktiviti, kesihatan fizikal dan psikologi dan berjaya mengawal tekanan dan kesusahan. Dalam struktur kompettitif pula, individu-individu bersaing antara satu sama lain untuk mencapai matlamatnya. Ini adalah situasi apabila individu bergantung secara negatif antara satu sama lain. Ini bermakna rakan-rakannya akan gagal mencapai matlamatnya. Hasilnya adalah menguntungkan diri sendiri di atas kegagalan orang lain. Struktur kompetitif boleh menggalakkan persaingan.

No comments:

Post a Comment