Pembelajaran Koperatif dalam Matematik



  
6.1       Penyelesaian Masalah
Kemahiran menyelesaikan masalah boleh melahirkan seseorang yang berfikiran rasional, analitis, serta boleh membantunya membuat keputusan. Kecerdasan pada dasarnya adalah keupayaan pelajar untuk menyelesaikan masalah. Menyelesaikan masalah adalah satu cara seseorang individu menggunakan pengetahuan sedia ada, kemahiran dan kefahamannya untuk memenuhi kehendak sesuatu situasi yang tidak biasa. Proses ini dimulai oleh kesukaran pada peringkat awal dan berakhir dengan jawapan yang kemudiannya disemak sama ada menepati kehendak masalah. Selain ingatan kepada fakta dan penggunaan pelbagai kemahiran dan prosedur, penyelesaian masalah juga membabitkan keupayaan pelajar untuk membuat penilaian tentang pemikiran dan kemajuan kerjanya semasa menyelesaikan masalah. Krulik dan Rudrick (1996) membahagikan proses penyelesaian masalah kepada lima peringkat iaitu baca dan fikir, teliti dan rancang, pilih strategi, cari jawapan, dan refleks dan kembang. Charles et al. (1997) pula menyenaraikan tujuk kemahiran berfikir yang penting dalam penyelesaian masalah iaitu memahami masalah, memahami syarat-syarat dan pemboleh ubah dalam masalah, memilih dan mencari maklumat yang diperlukan, menentukan sub masalah dan matlamat serta memilih strategi yang sesuai, menjalankan strategi, dan membuat penilaian terhadap jawapan.

6.2       Penyelesaian Masalah dan Pembelajaran Koperatif
Dapatan kajian menunjukkan pembelajaran koperatif boleh membentuk kemahiran menyelesaikan masalah dalam kategori masalah melibatkan lingustik, masalah bukan lingustik, masalah yang jelas dan masalah kurang jelas. Johnson dan Johnson (1990) berpendapat, perbincangan masalah matematik dengan rakan-rakan boleh membantu pelajar memahami cara untuk menyelesaikan masalah dengan betul. Memberi penjelasan tentang strategi dan membuat analisis terhadap masalah membolehkan pelajar menggunakan pemikiran peringkat tinggi dan melibatkan diri dalam pemikiran metakognitif.

6.3       Metakognisi
Metakognisi merujuk kepada pengetahuan seseorang tentang proses kognitifnya. Metakognisi juga merujuk kepada pengesanan aktif dan hasil daripada regulasi dan perancangan terperinci sesuatu proses (Flavell, 1976). Metakognisi adalah termasuk pengetahuan seseorang tentang proses kognitifnya, keupayaannya untuk membuat pengawalan dan pengesanan, dan kesedaran terhadap proses pemikirannya. Metakognisi merangkumi operasi-operasi utama seperti membuat perancangan, membuat urutan, semak kendiri atau pengesanan, soal kendiri, penilaian dan mengulang kembali. Metakognisi membantu seseorang untuk mengenal pasti bahawa terdapat masalah yang perlu diselesaikan, mengetahui masalah sebenar dan memahami cara mendapatkan penyelesaian. Terdapat empat proses metakognisi iaitu mengenal pasti dan mendefinisikan masalah, mewakili masalah di dalam minda, merancang cara meneruskan tugasan, dan membuat penilaian tentang prestasi. Tujuh metakomponen yang digunakan untuk merancang, mengesan dan menilai penyelesaian masalah seseorang. Pertama, mengenal pasti wujudnya masalah. Kedua, mendefinisikan masalah. Ketiga, membina langkah-langkah yang diperlukan. Keempat, mengatur langkah-langkah bagi mendapatkan penyelesaian. Kelima, menentukan cara mewakili maklumat tentang sesuatu masalah. Keenam, menyediakan persediaan mental dan fizikal bagi menyelesaikan masalah. Ketujuh, membuat pengesanan terhadap penyelesaian masalah.

6.4       Peranan Metakognisi Dalam Penyelesaian Masalah Matematik
Penyelesaian masalah adalah proses yang kompleks, yang melibatkan interaksi yang dinamik antara kognitif dan metakognitif. Metakognitif adalah penting dalam penyelesaian masalah kerana setiap orang perlu sedar tentang matlamat dan perkara yang dilakukannya, strategi yang digunakan bagi mencapai matlamatnya dan keberkesanan strategi tersebut. Lester (1985) mengaitkan peranan metakognisi dengan pencapaian penyelesaian masalah matematik menyatakan kegagalan usaha untuk meningkatkan pencapaian penyelesaian masalah adalah disebabkan terlalu menekankan kemahiran heuristik dan tidak kepada kemahiran mengurus (metakognisi), penting bagi mengawal aktiviti mental seseorang. Kesedaran seseorang tentang sumber dan kemajuannya dalam mendapatkan penyelesaian kepada sesuatu masalah adalah diantara penyumbang kepada perlakuan dalam menyelesaikan masalah matematik. Menurut Lester (1994), metakognisi dalam penyelesaian masalah adalah pengetahuan tentang proses pemikirannya dan regulasi serta pengesanan yang dilakukan oleh seseorang semasa menyelesaikan masalah. Strategi metakognisi melibatkan tiga proses iaitu perancangan, pengesanan dan penilaian.  

6.5       Metakognisi dan Pembelajaran Kopreratif
Metakognisi boleh dibentuk melalui interaksi sosial. Kualiti interaksi adalah penting dalam meningkatkan kesedaran metakognitif dan di sinilah terletaknya peranan guru bagi memastikan pelajar mengambil bahagian secara aktif dalam interaksi di dalam kelas. Kemahiran metakognitif boleh dibentuk melalui interaksi dengan rakan-rakan. Dalam pembelajaran koperatif, pemikiran metakognitif boleh diterbitkan melalui perbincangan, penyoalan dan rumusan semasa penyelesaian masalah. Kolaborasi dalam kumpulan menyumbang kepada kesedaran metakognitif dalam penyelesaian masalah. Ini akan membawa kepada kejelasan dalam taakulan dan analisis serta kemahiran menyelesaikan masalah. Kumpulan koperatif menghasilkan lebih perlakuan dalam perancangan yang kebanyakannya adalah perancangan jangka pendek dalam strategi penyelesaian masalah seperti cara untuk melaksanakan langkah berikutnya. Kumpulan koperatif juga didapati menunjukkan lebih perlakuan yang berkait dengan pengesanan metakognitif. Pelajar yang memberi penjelasan idea metematik kepada pelajar lain boleh membentuk kefahaman terhadap matematik dan membuat perkaitan idea baru dengan pengetahuan sedia ada. Menggalakkan pelajar memberi penjelasan boleh memberi kesedaran tentang tahap kefahamannya.

6.6       Pencapaian Matematik dan Pembelajaran Koperatif
Pengiktirafan kumpulan dan tanggungjawab individu dalam pembelajaran koperatif boleh meningkatkan pencapaian. Semasa melaksanakan pembelajaran koperatif, pelajar memberi respon yang baik terhadap pembelajaran koperatif kerana mereka gemar bekerja dalam kumpulan dan menghargai bantuan daripada rakan-rakan terutamanya apabila mempelajari konsep yang susah. Giraud (1997) mendapati pelajar dalam kumpulan koperatif menunjukkan presatasi yang baik dalam ujian berbanding dengan pelajar yang mengikuti syarahan secara tradisional. Pelajar kumpulan koperatif juga menunjukkan kelebihan dari segi lisan, interaksi, mengambil berat terhadap rakan, memberi penerangan berfokus kepada penyelesaian masalah jika dibandingkan dengan pelajar kumpulan tradisional. Strategi koperatif juga didapati lebih memberi kesan terhadap pencapaian matematik terutama dalam pemahaman matematik dan ingat kembali berbanding strategi kompetitif, individualistik dan tradisional. 

6.7       Sikap
Antara pemboleh ubah afektif yang selalu digunakan dalam kajian berkait dengan pencapaian matematik ialah keyakinan dalam belajar matematik, kerisauan tentang matematik dan kegunaan matematik. Kejayaan seseorang pelajar dalam penyelesaian masalah matematik adalah bergantung kepada minat, motivasi dan keyakinan diri pelajar. Hal ini menunjukkan bahawa kejayaan seseorang pelajar itu bergantung kepada sikap dan kepercayaannya terhadap matematik. Teori Mendler (Riley, 1997) menyatakan faktor afektif adalah terbentuk daripada respons emosional apabila perancangan atau skema seseorang diganggu. Gangguan atau halangan ini akan membawa kepada kebangkitan seperti peningkatan nadi jantung atau ketegangan otot dan seterusnya mencetuskan respon afektif. Jika gangguan atau halangan ini berulang-ulang, hal ini akan membentuk suatu sikap dan lama kelamaan akan menjadi respons otomatik dan boleh dijangkakan. Respons inilah yang dikatakan sebagai sikap dalam matematik. Faktor afektif mempengaruhi perkembangan kognitif pelajar dan saling bergantung. Respons afektif terbina hasil daripada penilaian kognitif.

6.8       Sikap dan Pencapaian Pelajar
Pelajar yang mempunyai perasaan positif terhadap matematik akan berjaya pada tahap yang lebih tinggi. Sikap pelajar terhadap matematik adalah berkait dengan pencapaian. Sikap dan kepercayaan ini berkembang daripda pengalaman yang mereka lalui. Literatur menunjukkan sikap pelajar telah terbina semasa di sekolah rendah lagi. Suka atau tidak suka matematik menunjukkan ketabahan seseorang (Aiken, 1970). Keyakinan pelajar juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Pelajar yang mempunyai keyakinan diri akan belajar dan mempunyai minat yang lebih untuk mendalami sesuatu idea matematik. Sekiranya terdapat kepercayaan bahawa kita adalah lebih baik dalam menjalankan sesuatu tugasan, maka kita akan bekerja kuat dan tabah, walaupun menghadapi rintangan. Sebaliknya, jika kita tidak yakin dengan keupayaan kita, maka kita akan kurang bersemangat dan berputus asa. Kepercayaan dan sikap seseorang terhadap menyelesaikan masalah matematik juga mempengaruhi pencapaian.

6.9       Sikap dan Pembelajaran Koperatif
Persekitaran koperatif boleh meningkatkan keyakinan kendiri, motivasi dan keseronokan bagi kebanyakan pelajar. Belajar secara kolaboratif dan verbalisasi semasa menyelesaikan masalah boleh membantu pelajar mengatasi sikap negatif terhadap pembelajaran matematik. Keupayaan matematik dan sikap terhadap matematik didapati mempunyai hubungan yang tinggi. Pelaksanaan pembelajaran koperatif yang berkesan akan meningkatkan prestasi matematik.

No comments:

Post a Comment