6.1 Penyelesaian Masalah
Kemahiran menyelesaikan masalah
boleh melahirkan seseorang yang berfikiran rasional, analitis, serta boleh
membantunya membuat keputusan. Kecerdasan pada dasarnya adalah keupayaan
pelajar untuk menyelesaikan masalah. Menyelesaikan masalah adalah satu cara seseorang
individu menggunakan pengetahuan sedia ada, kemahiran dan kefahamannya untuk
memenuhi kehendak sesuatu situasi yang tidak biasa. Proses ini dimulai oleh
kesukaran pada peringkat awal dan berakhir dengan jawapan yang kemudiannya
disemak sama ada menepati kehendak masalah. Selain ingatan kepada fakta dan
penggunaan pelbagai kemahiran dan prosedur, penyelesaian masalah juga
membabitkan keupayaan pelajar untuk membuat penilaian tentang pemikiran dan
kemajuan kerjanya semasa menyelesaikan masalah. Krulik dan Rudrick (1996)
membahagikan proses penyelesaian masalah kepada lima peringkat iaitu baca dan
fikir, teliti dan rancang, pilih strategi, cari jawapan, dan refleks dan
kembang. Charles et al. (1997) pula menyenaraikan tujuk kemahiran berfikir yang
penting dalam penyelesaian masalah iaitu memahami masalah, memahami
syarat-syarat dan pemboleh ubah dalam masalah, memilih dan mencari maklumat
yang diperlukan, menentukan sub masalah dan matlamat serta memilih strategi
yang sesuai, menjalankan strategi, dan membuat penilaian terhadap jawapan.
6.2 Penyelesaian Masalah dan Pembelajaran Koperatif
Dapatan kajian menunjukkan pembelajaran
koperatif boleh membentuk kemahiran menyelesaikan masalah dalam kategori
masalah melibatkan lingustik, masalah bukan lingustik, masalah yang jelas dan
masalah kurang jelas. Johnson dan Johnson (1990) berpendapat, perbincangan
masalah matematik dengan rakan-rakan boleh membantu pelajar memahami cara untuk
menyelesaikan masalah dengan betul. Memberi penjelasan tentang strategi dan membuat
analisis terhadap masalah membolehkan pelajar menggunakan pemikiran peringkat
tinggi dan melibatkan diri dalam pemikiran metakognitif.
6.3 Metakognisi
Metakognisi merujuk kepada
pengetahuan seseorang tentang proses kognitifnya. Metakognisi juga merujuk
kepada pengesanan aktif dan hasil daripada regulasi dan perancangan terperinci
sesuatu proses (Flavell, 1976). Metakognisi adalah termasuk pengetahuan
seseorang tentang proses kognitifnya, keupayaannya untuk membuat pengawalan dan
pengesanan, dan kesedaran terhadap proses pemikirannya. Metakognisi merangkumi
operasi-operasi utama seperti membuat perancangan, membuat urutan, semak
kendiri atau pengesanan, soal kendiri, penilaian dan mengulang kembali. Metakognisi
membantu seseorang untuk mengenal pasti bahawa terdapat masalah yang perlu
diselesaikan, mengetahui masalah sebenar dan memahami cara mendapatkan
penyelesaian. Terdapat empat proses metakognisi iaitu mengenal pasti dan
mendefinisikan masalah, mewakili masalah di dalam minda, merancang cara
meneruskan tugasan, dan membuat penilaian tentang prestasi. Tujuh metakomponen
yang digunakan untuk merancang, mengesan dan menilai penyelesaian masalah
seseorang. Pertama, mengenal pasti wujudnya masalah. Kedua, mendefinisikan
masalah. Ketiga, membina langkah-langkah yang diperlukan. Keempat, mengatur langkah-langkah
bagi mendapatkan penyelesaian. Kelima, menentukan cara mewakili maklumat
tentang sesuatu masalah. Keenam, menyediakan persediaan mental dan fizikal bagi
menyelesaikan masalah. Ketujuh, membuat pengesanan terhadap penyelesaian
masalah.
6.4 Peranan Metakognisi Dalam Penyelesaian Masalah Matematik
Penyelesaian masalah adalah
proses yang kompleks, yang melibatkan interaksi yang dinamik antara kognitif dan
metakognitif. Metakognitif adalah penting dalam penyelesaian masalah kerana
setiap orang perlu sedar tentang matlamat dan perkara yang dilakukannya,
strategi yang digunakan bagi mencapai matlamatnya dan keberkesanan strategi
tersebut. Lester (1985) mengaitkan peranan metakognisi dengan pencapaian
penyelesaian masalah matematik menyatakan kegagalan usaha untuk meningkatkan
pencapaian penyelesaian masalah adalah disebabkan terlalu menekankan kemahiran
heuristik dan tidak kepada kemahiran mengurus (metakognisi), penting bagi
mengawal aktiviti mental seseorang. Kesedaran seseorang tentang sumber dan
kemajuannya dalam mendapatkan penyelesaian kepada sesuatu masalah adalah
diantara penyumbang kepada perlakuan dalam menyelesaikan masalah matematik.
Menurut Lester (1994), metakognisi dalam penyelesaian masalah adalah
pengetahuan tentang proses pemikirannya dan regulasi serta pengesanan yang
dilakukan oleh seseorang semasa menyelesaikan masalah. Strategi metakognisi
melibatkan tiga proses iaitu perancangan, pengesanan dan penilaian.
6.5 Metakognisi dan Pembelajaran Kopreratif
Metakognisi boleh dibentuk
melalui interaksi sosial. Kualiti interaksi adalah penting dalam meningkatkan
kesedaran metakognitif dan di sinilah terletaknya peranan guru bagi memastikan
pelajar mengambil bahagian secara aktif dalam interaksi di dalam kelas. Kemahiran
metakognitif boleh dibentuk melalui interaksi dengan rakan-rakan. Dalam
pembelajaran koperatif, pemikiran metakognitif boleh diterbitkan melalui
perbincangan, penyoalan dan rumusan semasa penyelesaian masalah. Kolaborasi
dalam kumpulan menyumbang kepada kesedaran metakognitif dalam penyelesaian
masalah. Ini akan membawa kepada kejelasan dalam taakulan dan analisis serta
kemahiran menyelesaikan masalah. Kumpulan koperatif menghasilkan lebih
perlakuan dalam perancangan yang kebanyakannya adalah perancangan jangka pendek
dalam strategi penyelesaian masalah seperti cara untuk melaksanakan langkah
berikutnya. Kumpulan koperatif juga didapati menunjukkan lebih perlakuan yang
berkait dengan pengesanan metakognitif. Pelajar yang memberi penjelasan idea
metematik kepada pelajar lain boleh membentuk kefahaman terhadap matematik dan
membuat perkaitan idea baru dengan pengetahuan sedia ada. Menggalakkan pelajar
memberi penjelasan boleh memberi kesedaran tentang tahap kefahamannya.
6.6 Pencapaian Matematik dan Pembelajaran Koperatif
Pengiktirafan kumpulan dan
tanggungjawab individu dalam pembelajaran koperatif boleh meningkatkan
pencapaian. Semasa melaksanakan pembelajaran koperatif, pelajar memberi respon
yang baik terhadap pembelajaran koperatif kerana mereka gemar bekerja dalam
kumpulan dan menghargai bantuan daripada rakan-rakan terutamanya apabila
mempelajari konsep yang susah. Giraud (1997) mendapati pelajar dalam kumpulan
koperatif menunjukkan presatasi yang baik dalam ujian berbanding dengan pelajar
yang mengikuti syarahan secara tradisional. Pelajar kumpulan koperatif juga
menunjukkan kelebihan dari segi lisan, interaksi, mengambil berat terhadap
rakan, memberi penerangan berfokus kepada penyelesaian masalah jika
dibandingkan dengan pelajar kumpulan tradisional. Strategi koperatif juga
didapati lebih memberi kesan terhadap pencapaian matematik terutama dalam
pemahaman matematik dan ingat kembali berbanding strategi kompetitif,
individualistik dan tradisional.
6.7 Sikap
Antara pemboleh ubah afektif yang
selalu digunakan dalam kajian berkait dengan pencapaian matematik ialah
keyakinan dalam belajar matematik, kerisauan tentang matematik dan kegunaan
matematik. Kejayaan seseorang pelajar dalam penyelesaian masalah matematik
adalah bergantung kepada minat, motivasi dan keyakinan diri pelajar. Hal ini
menunjukkan bahawa kejayaan seseorang pelajar itu bergantung kepada sikap dan
kepercayaannya terhadap matematik. Teori Mendler (Riley, 1997) menyatakan
faktor afektif adalah terbentuk daripada respons emosional apabila perancangan
atau skema seseorang diganggu. Gangguan atau halangan ini akan membawa kepada
kebangkitan seperti peningkatan nadi jantung atau ketegangan otot dan
seterusnya mencetuskan respon afektif. Jika gangguan atau halangan ini
berulang-ulang, hal ini akan membentuk suatu sikap dan lama kelamaan akan
menjadi respons otomatik dan boleh dijangkakan. Respons inilah yang dikatakan
sebagai sikap dalam matematik. Faktor afektif mempengaruhi perkembangan
kognitif pelajar dan saling bergantung. Respons afektif terbina hasil daripada
penilaian kognitif.
6.8 Sikap dan Pencapaian Pelajar
Pelajar yang mempunyai perasaan
positif terhadap matematik akan berjaya pada tahap yang lebih tinggi. Sikap pelajar
terhadap matematik adalah berkait dengan pencapaian. Sikap dan kepercayaan ini
berkembang daripda pengalaman yang mereka lalui. Literatur menunjukkan sikap
pelajar telah terbina semasa di sekolah rendah lagi. Suka atau tidak suka
matematik menunjukkan ketabahan seseorang (Aiken, 1970). Keyakinan pelajar juga
boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Pelajar yang mempunyai keyakinan diri
akan belajar dan mempunyai minat yang lebih untuk mendalami sesuatu idea
matematik. Sekiranya terdapat kepercayaan bahawa kita adalah lebih baik dalam
menjalankan sesuatu tugasan, maka kita akan bekerja kuat dan tabah, walaupun
menghadapi rintangan. Sebaliknya, jika kita tidak yakin dengan keupayaan kita,
maka kita akan kurang bersemangat dan berputus asa. Kepercayaan dan sikap
seseorang terhadap menyelesaikan masalah matematik juga mempengaruhi
pencapaian.
6.9 Sikap dan Pembelajaran Koperatif
Persekitaran koperatif boleh
meningkatkan keyakinan kendiri, motivasi dan keseronokan bagi kebanyakan
pelajar. Belajar secara kolaboratif dan verbalisasi semasa menyelesaikan
masalah boleh membantu pelajar mengatasi sikap negatif terhadap pembelajaran
matematik. Keupayaan matematik dan sikap terhadap matematik didapati mempunyai
hubungan yang tinggi. Pelaksanaan pembelajaran koperatif yang berkesan akan
meningkatkan prestasi matematik.
No comments:
Post a Comment