Antara model yang dikaji dan
telah digunakan dalam pembelajaran koperatif adalah Student Teams-Achievement Division (STAD), Team-Games-Tournament (TGT), Jigsaw,
Team Accelerated Instruction (TAI) atau juga disebut Team Assisted Individualization, Groups of Four, Learning-Together,
Group Investigation, dan Exchange-of-knowledge. Setiap kaedah ini
membahagikan pelajar kepada kumpulan heterogenus. Heterogenus ditakrifkan dari
segi pencapaian akademik, jantina dan latar belakang etnik.
3.1 Student
Teams-Achievement Division (STAD)
STAD sesuai diaplikasikan bagi
pengajaran yang mempunyai objektif yang jelas seperti pengiraan dan aplikasi
dalam matematik, bahasa geometri dan kemahiran peta serta konsep sains. Pelajar
dibahagi kepada empat atau lima orang. STAD mengandungi empat aktiviti utama
iaitu persembahan dan penyampaian guru, bekerja dalam kumpulan, ujian/kuiz dan
pengiktirafan kumpulan. Guru perlu menerangkan kepada pelajar yang mereka perlu
membantu rakan supaya mahir berkaitan isi kandungan pembelajaran yang
dipelajari. Di akhir pembelajaran, pelajar mengambil kuiz secara individu dan
skor markah individu diberikan berdasarkan pencapaian lepas individu. Markah
yang diperoleh setiap individu dijumlahkan untuk mendapat markah kumpulan dan
kumpulan yang memenuhi kriteria tertentu akan menerima ganjaran. Ini bermakna
ganjaran kumpulan adalah berdasarkan peningkatan individu dalam kumpulan. Dua
prinsip utama yang ditekankan dalam STAD adalah persandaran positif dan
tanggungjawab individu. Idea utama dalam STAD adalah untuk memberi motivasi
kepada pelajar supaya memberi galakan dan bantuan kepada rakan-rakannya.
3.2 Team-Games-Tournament
(TGT)
TGT adalah serupa dengan STAD
kecuali kuiz digantikan dengan permainan. Pertandingan mingguan diadakan di
antara tiga orang pelajar pencapaian tinggi dalam setiap kumpulan. Tiga orang
dalam pencapaian rendah juga bertanding sesama mereka. Pelajar yang mempunyai
skor yang tinggi akan bergerak ke atas dan bertanding pada minggu yang
berikutnya, pelajar yang mempunyai skor yang rendah akan turun ke bawah. Ini
adalah untuk memastikan pertandingan adalah di antara kumpulan yang setara.
Ganjaran akan diberi kepada kumpulan yang mempunyai skor yang tinggi.
3.3 Team
Assisted Individualization (TAI)
TAI adalah kombinasi pembelajaran
kumpulan dan pembelajaran individu. TAI dibina untuk sekolah rendah, tetapi
pernah juga digunakan untuk peringkat sekolah yang lebih tinggi. Setiap
kumpulan mengandungi empat hingga lima orang pelajar yang ditempatkan di unit
yang sesuai, berdasarkan Ujian Diagnostik. Pelajar belajar mengikut set unit
yang telah ditetapkan berdasarkan keupayaan mereka dan memilih pasangan yang
sesuai. Ujian akan diberikan dan skor ujian yang dikumpul dalam seminggu akan
dijadikan skor kumpulan. Pengiktirafan seperti sijil akan diberi kepada
kumpulan yang pencapaiannya melebihi pencapaian sedia ada.
3.4 Jigsaw
Slavin (1995a) telah membuat
modifikasi kepada model Jigsaw Aronson
dan menamakannya Jigsaw II. Dalam Jigsaw II, pelajar berada dalam kumpulan
empat hingga lima orang. Setiap pelajar dalam kumpulan akan menerima
topik-topik tertentu untuk menjadi mahir. Pelajar-pelajar dalam kumpulan lain
yang mempunyai topik yang sama akan bertemu untuk berbincang kemudiannya
kembali ke kumpulan asal untuk menyampaikan maklumat yang didapatinya. Setiap
pelajar akan mengambil kuiz secara individu. Ganjaran kumpulan akan diberikan.
Individu akan berbincang sesuatu bidang yang sama dengan rakan dalam kumpulan
lain. Pelajar tersebut diharap menjadi pakar dalam bidang tersebut. Individu
pakar tersebut akan balik ke kumpulan asal bagi menjelaskan, menerangkan dan
berbincang dengan ahli-ahlinya yang lain secara bergilir.
3.5 Groups
of Four
Burns (1990) memperkenalkan Groups of Four dalam menyelesaikan
masalah matematik. Pelajar dipecahkan kepada kumpulan heterogenus berempat
secara rawak. Ahli-ahli dalam sesuatu kumpulan tidak akan berada lama, kumpulan
akan dirombak dalam masa seminggu atau dua minggu sekali. Terdapat beberapa
syarat telah ditetapkan kepada pelajar. Pertama, pelajar bertanggungjawab
terhadap kerja dan perlakuannya. Kedua, pelajar mesti membantu ahli kumpulan
yang bertanya. Ketiga, pelajar hanya dibenarkan bertanya guru apabila setiap
orang mempunyai soalan yang sama. Guru perlu memberi penekanan kepada proses
penyelesaian masalah daripada mementingkan jawapan yang betul. Guru juga harus
menggalakkan pelajar memberi penjelasan tentang sesuatu kerja yang dijalankan.
3.6 Learning-Together
Learning
Together oleh
Johnson dan Johnson, (1994, 1999b) perlu mengandungi perkara-perkara berikut:
(a) penggunaan tiga jenis prosedur pembelajaran koperatif secara bersepadu
iaitu pembelajaran koperatif secara formal, pembelajaran koperatif secara tidak
formal dan kumpulan koperatif asas; (b) setiap aktiviti pembelajaran koperatif
perlu mengandungi unsur-unsur seperti persandaran positif, interaksi promotif,
akauntabiliti individu, kemahiran sosial dan penilaian kumpulan; (c) pelajaran
rutin dalam kelas perlu kepada struktur koperatif; dan (d) struktur pengurusan
sekolah perlu ditukar struktur kompetitif / individualistik kepada struktur
koperatif kerja berpasukan. Pembelajaran koperatif secara formal melibatkan
pelajar bekerjasama selama waktu kelas hinggalah ke beberapa minggu. Tujuannya
untuk melengkapkan tugasan serta mencapai matlamat yang dikongsi bersama-sama.
Pembelajaran koperatif secara tidak formal pula adalah melibatkan pelajar bekerjasama
dalam kumpulan sementara iaitu sehingga satu waktu kelas. Kumpulan koperatif
asas pula adalah kumpulan koperatif heterogenus yang dibentuk untuk jangka masa
panjang. Tujuan kumpulan ini adalah untuk memberi soskongan, bantuan, galakan
serta perkembangan kognitif dan sosial.
3.7 Group Investigation
Shlomo dan Yael Sharan membina
model Group Investigation dengan mengumpulkan pelajar dalam kumpulan koperatif
mengikut minat yang sama dalam sesuatu topik (Sharan & Sharan, 1990). Ahli
kumpulan membahagi-bahagikan kerja mereka dan merancang bagaimana mengkaji
topik tersebut. Setiap ahli memainkan peranan masing-masing secara individu.
Ahli kumpulan akan berkumpul kembali untuk menyatukan idea dan membuat rumusan
bagi persembahan kelas.
3.8 Exchange-of-knowledge
Leikin dan Zaslavsky (1999)
memeprkenalkan model Exchange-of-knowledge.
Model ini menekankan penyelesaian masalah yang kompleks dan melibatkan aktiviti-aktiviti
yang memerlukan seseorang memberi penerangan kepada rakan-rakan yang lain
tentang idea dan prinsip matematik bagi mendapatkan jawapan dalam penyelesaian
masalah. Kaedah ini menggunakan set kepingan kad yang terdiri daripada 2, 4
atau 6 kad. Setiap kad mewakili satu unit pembelajaran. Pada kepingan kad
diberikan contoh penyelesaian sesuatu masalah (contoh, kad 1) dan diiringi
dengan soalan yang berkaitan (kad 2). Kaedah ini memerlukan pelajar belajar
secara berpasangan dalam kumpulan yang mengandungi empat orang pelajar.
Perjalanannya adalah seperti berikut:
(a)
Pelajar
berada secara berpasangan dalam kumpulan. Setiap pelajar diberikan kad.
(b)
Setiap
pelajar dalam kumpulan asal berpecah kepada kumpulan pakar dan setelah
berbincang, pelajar kembali ke kumpulan asal.
(c)
Setiap
pelajar dikehendaki menerangkan kepada pasangannya tentang perkara yang
dibincangkan dalam kumpulan pakar. Setelah perbincangan selesai, pelajar
bolehlah menyelesaikan masalah yang terdapat pada kad berkenaan.
(d)
Langkah
3 diulang sehinggalah semua pelajar dalam kumpulan masing-masing telah
menyelesaikan semua soalan.
No comments:
Post a Comment