Perbincangan
berkaitan asal-usul, tujuan dan struktur pendidikan di Malaysia.
1. Kelebihan perubahan dasar sistem pendidikan dari semasa ke semasa.
a) Dasar
sistem pendidikan berubah mengikut era pembangunan Negara dan perkembangan
teknologi maklumat.
b) Bermula
dari kemahiran asas pembelajaran matematik, dasar telah berkembang kepada
pembelajaran berasaskan pemikiran kreatif dan kritis serta kemahiran berfikir
aras tinggi.
c) Kemahiran
berfikir aras tinggi menjadi tumpuan utama pada masa kini. Setiap soalan yang
dikemukakan adalah berdasarkan kepada penyelesaian masalah. Penerapan KBAT
dalam PdP secara tidak langsung dapat memupuk murid untuk berfikir dengan
mengaitkan teori matematik yang telah dipelajari. Melalui KBAT, murid dapat
mengeluarkan idea tanpa batasan bagi melaksanakan sesuatu tugasan yang
diberikan.
d) Penerapan
dan penggunaan teknologi maklumat dalam PdP dapat meningkatkan kefahaman murid
dalam menguasai pembelajaran matematik secara berkesan. Penggunaan perisian
seperti ‘geometri sketch pad’, ‘geo gebra’ dan lain-lain boleh
meningkatkan kefahaman murid dengan menerokai dan menimba pengalaman sendiri
mencari penyelesaian kepada soalan yang dikemukakan.
2. Kepentingan
matlamat dan tujuan pendidikan Matematik.
a) Matlamat
dan tujuan pendidikan yang digariskan selaras dengan perkembangan pembelajaran
murid yang menekankan konsep JERIS iaitu melibatkan perkembangan murid dari
segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sahsiah.
b) Murid
diharap agar dapat menguasai kemahiran matematik di setiap aras pembelajaran
supaya dapat diaplikasikan dalam situasi harian.
c) Matlamat
dan tujuan pendidikan Matematik dapat dipenuhi dan tercapai sekiranya guru
menerapkan kaedah dan strategi pengajaran yang lebih bermakna. Antara kaedah
yang boleh digunakan bagi meningkatkan kefahaman murid dan melibatkan murid
adalah dengan kaedah pembelajaran kooperatif. Melalui pembelajaran kooperatif,
murid dapat melibatkan diri sepenuhnya dalam proses penerimaan ilmu matematik dan
dapat menerapkan kaedah komunikasi yang terbaik dalam kalangan rakan sebaya.
Selain itu, guru juga boleh menggunakan kaedah pengajaran ‘Pembelajaran
Berasaskan Projek’ di mana murid mengeluarkan idea dengan berbincang di dalam
kumpulan yang dibentuk untuk menghasilkan suatu model berdasarkan konsep yang
telah dipelajari. Melalui pembelajaran ini, murid dapat mengeluarkan idea-idea
yang bernas bagi menghasilkan satu prototaip yang terbaik hasil gabungan
cetusan idea daripada ahli kumpulan. Murid juga diajar untuk membentangkan
hasil projek yang dihasilkan. Secara tidak langsung, guru dapat mendidik murid
untuk lebih berketerampilan dan berani untuk berkomunikasi melalui pembentangan
hasil prototaip.
3. Kekuatan
struktur pendidikan Matematik.
a)
Kurikulum yang dirancang dan diatur bermula dari
pendidikan matematik sekolah rendah ke peringkat pendidikan matematik dan
matematik tambahan sekolah menengah mengandungi komponen bidang yang telah
disusun atur mengikut aras kesukaran dan keperluan pembelajaran semasa. Murid
sekolah rendah diperkenalkan dengan konsep asas matematik yang menjadi tunjang
utama bagi meneruskan pembelajaran ke peringkat seterusnya. Pembelajaran
matematik di sekolah menengah diteruskan dengan pembelajaran yang lebih
menjurus kepada soalan KBAT yang lebih kompleks. Murid yang mengambil mata
pelajaran matematik tambahan diperkenalkankan dengan komponen algebra,
statistik, trigonometri, kalkulus dan geometri yang menjadi asas kepada
pembelajaran di peringkat yang lebih tinggi.
b) Penilaian dan pentaksiran yang dilaksanakan pada
hari ini adalah secara bersepadu dan berterusan. Pentaksiran pusat yang
meliputi UPSR, PT3 dan SPM dapat menilai tahap penguasaan murid sepanjang
proses PdP berlaku dalam tempoh jangka panjang. Pentaksiran sumatif dan formatif
pula dapat menggambarkan tahap pemerolehan ilmu bagi seseorang murid dalam
tempoh jangka pendek.
c) Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
yang bermula sejak tahun 2012 merupakan satu dasar yang dibentuk bagi
melahirkan insan yang memiliki pelbagai kemahiran. Komponen PBS terbahagi
kepada empat iaitu pentaksiran sekolah (PS), pentaksiran psikometrik (PPsi),
pentaksiran aktiviti jasmani, sukan dan kurikulum (PAJSK), serta pentaksiran
Tingkatan 3 (PT3). Pelaporan bagi setiap komponen diserahkan kepada murid mengikut
tingkatan. Murid tingkatan 1 menerima 3 pelaporan yang terdiri daripada PS,
PAJSK dan PPsi. Murid tingkatan 2 menerima 2 pelaporan iaitu PS dan PAJSK
manakala murid tingkatan 3 menerima 4 pelaporan yang terdiri daripda PS, PAJSK,
PPsi dan PT3. PBS merupakan satu penilaian dan pentaksiran yang berterusan dan
menyeluruh kerana telah dirangkumkan dalam kurikulum pendidikan matematik
dengan berpandukan Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid (PPPM). Penyataan
deskriptor yang dibina dinilai semasa proses PdP berlangsung.
No comments:
Post a Comment