Sunday, 13 December 2015

ISU 5 - PENDEKATAN BERKESAN DALAM PENGAJARAN



1.      Kepelbagaian Teknik dan Kaedah Pengajaran

Peranan utama guru dalam meningkatkan kefahaman pelajar adalah dengan pendedahan dan penggunaan teknik pengajaran dan kaedah pengajaran yang berkesan. Seperti yang kita sedia maklum bahawa teknik pengajaran yang berpusatkan murid adalah lebih efektif dan dapat meningkatkan tahap kefahaman murid dan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) lebih bermakna. Terdapat banyak kaedah pengajaran yang boleh diaplikasikan di dalam kelas seperti pembelajaran koperatif, pembelajaran inkuiri penemuan, pembelajaran berbentuk konstruktivisme, dan pembelajaran berasaskan projek. Penglibatan murid yang aktif dalam proses PdP melalui pendekatan yang sistematik dapat memandu murid dalam melaksanakan tugasan yang diberi dengan jayanya. Dalam melaksanakan sesuatu kaedah pengajaran, guru perlu merancang sebelum melaksanakan sesuatu kaedah pengajaran. Hal ini bagi mengelakkan pembaziran masa berlaku semasa proses PdP berlangsung. Penyediaan peralatan yang mencukupi juga dapat melancarkan proses PdP dan meningkatkan kesediaan murid dalam meneruskan proses PdP.

Setiap guru perlu menguasai pengetahuan pedagogi isi kandungan. Guru perlu bijak dalam memilih strategi dan kaedah pengajaran dan mengaitkan dengan isi kandungan pembelajaran. Kaedah penyampaian isi kandungan yang baik dapat meningkatkan kefahaman murid dalam menguasai sesuatu topik dengan berkesan. Kajian menunjukkan bahawa pengalaman mengajar berdasarkan tempoh perkhidmatan guru mempengaruhi tahap pengetahuan pedagogi isi kandungan terhadap subjek yang diajar. Guru yang telah berkhidmat dalam tempoh yang lama telah mengkaji kekuatan, kelemahan dan teknik penyampaian pengajaran yang berkesan untuk dipraktikkan pada masa hadapan. Namun begitu, terdapat juga guru yang berkhidmat dalam tempoh yang singkat telah dapat menguasai pengetahuan pedagogi isi kandungan dengan baik. Hal ini kerana institusi pengajian tinggi dan institut pengajian guru telah menyediakan kursus yang telah dikhaskan berkaitan dengan penguasaan pengetahuan pedagogi isi kandungan tersebut. Terserah kepada setiap individu yang bergelar guru untuk meletakkan di mana kedudukan dan keinginannya untuk menguasai sesuatu perkara yang baharu bagi meningkatkan profesionalisme perguruannya.

2.      Kepimpinan Pentadbiran Sekolah
Pentadbiran sekolah merujuk kepada pihak yang bertanggungjawab dalam menggerakkan sesuatu agenda yang difikirkan boleh memberi manfaat dan kebaikan kepada organisasi yang ditadbir. Pihak pentadbir merancang dan menyampaikan maklumat berkaitan dasar yang telah ditetapkan oleh pihak KPM. Pihak pentadbir perlu menyampaikan maklumat kepada semua guru berkaitan perkara yang perlu dilaksanakan terutamanya berkaitan dengan PdP. Guru perlu digerakkan dan dimaklumkan matlamat, objektif dan sasaran yang ingin dicapai oleh pihak sekolah.Pentadbir yang aktif akan sentiasa mengikuti perkembangan dan kemajuan  guru dari semasa ke semasa. Ketegasan dan kepimpinan pihak pentadbir akan dapat meningkatkan produktiviti hasil kerja guru. Maka dengan itu guru tidak akan mengambil mudah berkaitan sesuatu tugasan yang diberikan.

3.      PdP Kelas Abad ke-21, KBAT dan TMK.
Dunia pendidikan pada hari ini memberi penekanan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar di mana guru bertindak sebagai pemudah cara dan fasilitator. Semangat kerja berkumpulan mewujudkan interaksi sosial antara pelajar dan guru. Hal ini memberi kesan positif dalam peningkatkan semangat setiakawan dan pergaulan dalam kalangan pelajar. Di sebalik pelaksanaan PdP kelas abad ke-21, terdapat beberapa kekangan yang menghalang pelaksanaan PdP kelas abad ke-21 antaranya adalah bilangan pelajar yang terlalu ramai dalam satu kelas, saiz kelas yang terlalu sempit, saiz kumpulan yang dibentuk terdiri daripada 6 hingga 7 orang pelajar, kos membeli peralatan yang dieperlukan serta kerjasama yang diberikan oleh pelajar semasa proses PdP berlangsung.

Pendedahan kepada pemikiran kreatif dan kritis telah menjadi trend dan keperluan pada masa kini. Soalan yang dibentuk adalah berdasarkan kepada kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Pelajar dibimbing untuk menyelesaikan tugasan yang diberi bagi meningkatkan kemahiran berfikir bagi memudahkan mereka mengaplikasikan konsep yang dipelajari di dalam kehidupan seharian mereka. Pelajar digalakkan berfikir bagi mendapatkan penyelesaian seterusnya dapat mencetuskan pelbagai idea dan kreativiti berdasarkan pemikiran kreatif tersebut. Selaras dengan dasar Saince, Technologi, Engenering dan Mathematics (STEM), guru digalakkan mencungkil bakat pelajar dalam mencipta sesuatu yang baru. Melalui cetusan idea yang diberikan oleh pelajar, maka satu rekaan yang unik dan menarik akan dapat dihasilkan. Salah satu kaedah yang boleh diterapkan di dalam PdP adalah Pembelajaran Berasaskan Projek, dimana pelajar diberi ruang dan peluang bagi menghasilkan sesuatu yang difikirkan menarik dan berkait dengan isi kandungan pembelajaran. Hal ini akan dapat meningkatkan kemahiran dan tahap kefahaman pelajar berkaitan topik yang dipelajari dan dapat mengaplikasikan dalam kehidupan seharian mereka.

No comments:

Post a Comment