Sunday, 13 December 2015

ISU 6 - STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL



  

     1.      Proses pemilihan guru diperhalusi
Pemilihan calon guru yang layak untuk menceburi bidang keguruan sangat penting. Sebagai seorang guru, faktor keupayaan menyesuaikan  diri dengan persekitaran kerja dalam bentuk kesesuaian jenis peronaliti seseorang dengan persekitaran itu sangat dititikberatkan. Apabila jenis personaliti tersebut tidak sepadan dengan persekitarannya, maka berlakulah punca kepada sikap tidak berminat terhadap kerja mahupun perkembangannya (Holland, 1973). Sekiranya profesion ini adalah pilihan yang terakhir bagi guru, minat utama terhadap profesion ini sebenarnya hanya sedikit sahaja dan akibatnya selepas 2 atau 3 tahun menjadi guru, kebosanan terhadap tugas akan berlaku. Kajian yang dijalankan terhadap beberapa orang guru mengenai kejadian ‘Burn-out’  terhadap guru jelas menunjukkan faktor bahawa guru yang seringkali menghadapi masalah ini adalah guru yang kurang berminat sejak dari awal lagi dalam bidang yang diceburi ( Zahid, 1998 ).
Seterusnya, pihak kementerian perlu mengurangkan penempatan guru sandaran tidak terlatih. Kekosongan jawatan guru sama ada di sekolah rendah mahu pun menengah biasanya diisi oleh guru sandaran yang tidak mendapat latihan secara formal sama ada di maktab perguruan atau pun universiti. Kita tidak dapat nafikan mengenai keperluan mengisi kekosongan tersebut atas dasar pendidikan pelajar di sekolah. Tetapi pandangan masyarakat terhadap  profesion keguruan ini akan menjadi lebih pudar lagi apabila ada sesetangah pihak yang menganggap tanpa mengikuti latihan perguruan di tempat-tempat tertentu, mereka masih boleh menjadi seorang guru. Sepatutnya, Bahagian Dasar dan Penyelidikan Pendidikan mengambil langkah yang proaktif terhadap masalah yang dihadapi. Lambakan guru-guru sandaran tidak terlatih di sekolah dengan sendirinya akan merendahkan martabat profesion keguruan tersebut. Sepatutnya kekosongan jawatan guru di sekolah menengah diisi dengan kehadiran guru-guru yang telah menamatkan pengajian secara separuh masa atau PJJ yang terlalu ramai di sekolah rendah, manakala di peringkat sekolah rendah pula diisi dengan guru-guru lepasan diploma dari maktab perguruan.
Penyertaan guru dalam kesatuan perlu dipertingkatkan. Mengikut kajian yang dijalankan oleh kesatuan guru ( samada KPPK atau KGMMB ), hampir 60% guru-guru di Malaysia tidak mendaftar sebagai ahli di mana-mana kesatuan guru pun. Ini menunjukkan bahawa guru sendiri tidak berminat terhadap kesatuan yang dibentuk oleh guru untuk kebajikan guru-guru itu sendiri. Segala masalah yang berkaitan dengan bidang perguruan sama ada dari segi perjawatan, ganjaran mahupun kebajikan sepatutnya disalurkan melalui kesatuan dan akhirnya akan disampaikan kepada pihak kementerian supaya diambil tindakan. Sekiranya kesatuan guru sendiri tidak mendapat sokongan padu daripada kalangan guru sendiri, bagaimanakah nasib guru hendak terbela dan apakah martabatnya profesion keguruan tersebut.

     2. Cadangan mempertingkatkan kualiti guru
     Guru yang menceburi profesion keguruan seharusnya lebih bersedia dari segi mental dan fizikal. Disiplin diri menjadi fokus utama dalam meningkatkan kualiti sesuatu pekerjaan. Guru yang berjaya adalah guru yang mementingkan disiplin. Ketepatan masa sangat dititikberatkan dalam melaksanakan tugasan setiap hari. Kehadiran ke sekolah, kehadiran menghadiri mesyuarat dan yang paling penting kehadiran ke kelas memerlukan guru menepati masa. Guru yang berkualiti adalah guru yang memiliki disiplin yang tinggi.
               Seperti yang kita sedia maklum bahawa, di sekolah terdapat lebih kurang 100 sistem yang perlu diterokai dan dikuasai oleh setiap orang guru. Guru perlu bersedia dan berusaha dalam mempelajari setiap sistem yang diperkenalkan. Kursus dan bimbingan berterusan perlu diberikan kepada guru dalam memastikan setiap sistem yang diperkenalkan dapat dimanfaatkan sebaiknya ke arah kebaikan. Guru yang positif akan sentiasa bersedia menerima sebarang perubahan yang dilakukan oleh pihak terlibat.
             Proses penempatan guru mengikut opsyen pada hari ini seringkali menjadi buah mulut dalam kalangan guru dan pentadbir sekolah. Lebihan guru mengikut opsyen terjadi apabila pihak pengurusan di peringkat PPD tidak membuat tinjauan kekurangan opsyen di sekolah sebelum menempatkan guru tersebut. Hal ini menyebabkan guru tidak mengajar mengikut opsyen yang dimiliki seterusnya menimbulkan kesukaran kepada guru tersebut untuk melaksanakan proses PdP dengan lebih berkesan. Pihak yang terlibat seharusnya membuat tinjauan dan analisa mengikut keperluan guru di sekolah sebelum mengeluarkan surat penempatan. Proses melabel guru menerusi sistem e-operasi dapat mengurangkan penempatan guru tidak mengikut opsyen.
             Guru perlu mempelbagaikan kaedah pengajaran agar dapat menarik minat pelajar untuk meneruskan proses PdP di sekolah. Perhatian daripada guru terhadap tahap kefahaman murid perlu dititikberatkan supaya setiap pelajar mendapat ilmu dan menguasai isi kandungan dengan baik. Hal ini dapat mengelakkan pelajar untuk fokus hanya apabila belajar di pusat tuisyen sahaja. Selain itu, pelajar juga akan lebih mengharapkan pengajaran guru sebagai sumber utama PdP dan pusat tuisyen sebagai sumber tambahan bagi meningkatkan kefahaman memandangkan bilangan pelajar di pusat tuisyen jauh lebih sedikit berbanding di sekolah.

No comments:

Post a Comment