Sunday, 13 December 2015

ISU 2 - JURANG PENCAPAIAN



Perbincangan berkaitan faktor yang menyebabkan berlakunya jurang pencapaian Matematik di Malaysia
        1. Faktor yang menyebabkan berlakunya jurang pencapaian Matematik.
a)  Pencapaian matematik setiap murid adalah berbeza bergantung kepada beberapa faktor. Empat faktor yang menyebabkan berlakunya jurang pencapaian matematik yang dilihat dari aspek lokaliti, gender, sosial dan budaya. Keempat-empat faktor ini dilihat menjadi penyumbang utama kepada perbezaan pencapaian murid.
b)  Faktor lokaliti yang dilihat dari aspek Bandar dan luar Bandar menampakkan jurang perbezaan yang ketara di antara dua lokasi tersebut. Kemudahan yang disediakan di Bandar lebih lengkap berbanding di luar Bandar. Capaian internet untuk mengakses maklumat berkaitan PdP, kemudahan bekalan air dan elektrik serta kelengkapan persekolahan menampakkan jurang utama Bandar dan luar Bandar. Murid dan guru di Bandar dapat menikmati kemudahan tersebut selengkapnya sebaliknya di luar Bandar pula murid dan guru menghadapi kekangan dalam menikmati kemudahan tersebut. Oleh yang demikian, hal ini menyumbang kepada pencapaian matematik di kawasan Bandar lebih baik berbanding luar Bandar.
c)  Faktor kedua adalah dari aspek gender. Gender merupakan jantina yang dikategorikan sebagai perempuan dan lelaki. Kajian menunjukkan bahawa murid perempuan lebih Berjaya berbanding murid lelaki. Hal ini kerana, murid perempuan lebih cenderung untuk belajar bersungguh-sungguh dan bermotivasi lebih tinggi untuk berjaya berbanding murid lelaki. Gaya pembelajaran antara murid lelaki dan murid perempuan juga berbeza. Murid lelaki lebih cenderung kepada pembelajaran tidak berstruktur iaitu lebih kepada visual, tektual dan kinestatik berbanding murid perempuan. Murid lelaki juga tidak dapat belajar dalam jangka masa yang lama untuk mendengar pengajaran guru kerana mereka lebih cenderung kepada pergerakan berbanding murid perempuan.
d)     Faktor ketiga adalah dari aspek sosial. Aspek sosial boleh dilihat dari segi sosioekonomi, persekitaran, konsep kendiri dan komunikasi. Sosioekonomi adalah berkaitan dengan taraf pendidikan ibu bapa, pendapatan ibu bapa dan kemudahan yang disediakan. Kajian mendapati bahawa ibu bapa yang berpendidikan tinggi mampu untuk tergolong dalam pekerjaan kelas professional dan berpendapatan lebih tinggi. Ibu bapa dalam golongan ini mampu menyediakan kemudahan kelengkapan pembelajaran yang lebih efektif kepada anak-anak mereka berbanding ibu bapa yang berpendapan rendah. Persekitaran juga memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan seseorang murid. Persekitaran yang sihat mampu melahirkan murid yang berfikiran positif. Pergaulan dengan rakan sebaya yang positif boleh mendorong murid untuk berjaya. Ibu bapa memainkan peranan penting dalam mewujudkan suasana persekitaran yang sihat di rumah. Ibu bapa yang meluangkan lebih banyak masa dengan anak-anak mereka dan mengambil berat setiap perkara yang berlaku kepada anak-anak mereka dapat mendorong anak-anak untuk lebih bersikap positif dan berusaha menjadi seorang yang berjaya berbanding ibu bapa yang leka dengan hal masing-masing.  Guru juga perlu memainkan peranan penting semasa proses PdP berlangsung. Suasana pembelajaran yang positif dapat meningkatkan motivasi murid untuk belajar. Konsep kendiri merupakan persepsi seseorang terhadap dirinya. Jika murid memiliki konsep kendiri yang positif maka keinginan dan motivasi untuk melakukan sesuatu tugasan yang diberi adalah tinggi. Kejayaan akan datang dengan usaha yang bersungguh-sungguh.  Komunikasi merujuk kepada interaksi antara dua pihak. Menurut kajian, guru merupakan sumber utama dalam penyampaian ilmu pengetahuan iaitu sebanyak 55%-81%. Penyampaian isi pembelajaran dan kejelasan penyampaian memainkan peranan utama dalam meningkatkan kefahaman dan minat untuk belajar dalam kalangan murid.
e)      Faktor keempat adalah berkaitan dengan budaya. Guru memainkan penranan utama dalam mewujudkan budaya pembelajaran yang sihat. Guru perlu mempelbagaikan kaedah pengajaran bagi meningkatkan kefahaman murid. Selain itu, pihak pentadbiran sekolah juga memainkan peranan penting bagi menggerakkan aktiviti yang menjurus kepada penerapan budaya yang positif di sekolah.

         2. Cadangan penyelesaian dalam mengurangkan jurang pencapaian.
a)   Pihak sekolah perlu memperbanyakkan program motivasi bagi meningkatkan kesedaran murid dalam memperoleh ilmu pengetahuan.
b)  Kelengakapan PdP yang membantu murid untuk belajar perlu disediakan oleh pihak sekolah dengan menggunakan peruntukan yang disediakan secara maksimum.
c)   Guru-guru perlu mencuba kaedah dan strategi pengajaran mengikut tahap pembelajaran murid bagi meningkatkan kefahaman mereka.
d)     Guru-guru perlu sentiasa menggalakkan pembelajaran secara berkumpulan di antara rakan sebaya dengan membimbing mereka teknik dan kaedah pembelajaran yang lebih berkesan.
e)    Kehadiran SIPartners+ dan SISC+ ke sekolah yang berada di band 5 dan 6 dilihat dapat membantu guru-guru dalam mempertingkatkan lagi kaedah dan strategi PdP kepada yang lebih berkesan. Perbincangan dan perkongsian idea dapat diperluaskan di peringkat dalaman sekolah melalui latihan dalaman yang dijalankan oleh guru yang dibimbing oleh pegawai SIPartners+ dan SISC+.

No comments:

Post a Comment