Sunday, 13 December 2015

LAPORAN LADAP PEMBELAJARAN KOPERATIF 2015 SMKTG



FORMAT LAPORAN PROGRAM                                                            
1.                   Nama Program                  : Bengkel Pembelajaran Kooperatif Matematik
2.                   Tarikh                                : 10 April 2015
3.                   Hari / Masa                        : Jumaat /  12.30pm – 2.00pm
4.                   Tempat                               : Kelas 1 Maju,  SMKTG 
5.                   Objektif               : Memberi dan menyebarkan maklumat berkaitan pembelajaran
                                                            kooperatif kepada semua guru matematik.
6.                   Sasaran                               : Guru Matematik sesi pagi dan petang
7.                   Pembentang                       : Pn Norlida Mat Adam, Pn Jamilah dan Pn Rahayu
8.                   Butiran Aktiviti   : a) Mengalu-alukan kehadiran guru matematik dan guru sains yang hadir.
                                             b)  Penerangan berkaitan teknik pembelajaran kooperatif oleh
                                                  Pn Jamilah dan Pn Rahayu serta isyarat yang digunakan
                                                  sepanjang pembejaran kooperatif berlangsung oleh Pn Norlida.
                                             c) Pn Jamilah menunjukkan kaedah pembelajaran kooperatif yang
                                                 dinamakan sebagai ‘pop corn’yang menggunakan bola, ‘ flip card’
                                                 menggunakan kad, ‘be the expert’  dan ‘gallery walk’. Semua guru
                                                 yang hadir mengambil bahagian dalam sesi pengajaran dan
                                                 pembelajaran berlangsung.
                                             d) Pn Rahayu pula menunjukkan kaedah ‘rally robbin’. Bahan pdp
                                                 disediakan dan digunakan sepenuhnya semasa aktiviti berlangsung.
                                             e) Pn Norlida menerangkan kaedah melaksanakan kaedah ‘round robbin’
                                             f) Ucapan terima kasih kepada semua guru yang hadir. Semoga semua
                                                 guru dapat menggunakan kaedah yang dipelajari semasa pdp
                                                 berlangsung bagi menarik minat murid untuk belajar.

9.                   Penilaian Program           :-
            9.1 Kekuatan Program     : Guru yang hadir dapat memahami kaedah pembelajaran
                                                       kooperatif dijalankan dan menimbulkan minat serta
                                                       keseronokan semasa proses pdp berlangsung.
9.2 Kelemahan Program  : Kekangan masa dan bilangan guru yang tidak mencukupi
                                            menyebabkan hanya sebahagian kaedah yang ditunjukkan
                                            cara pelaksanaan menggunakan bahan pdp.
9.3 Cadangan Penambahbaikan : Latihan dan bengkel secara berterusan melibatkan semua guru
                                                      akan menambahkan lagi kefahaman dan kaedah pelaksanaan
                                                      secara menyeluruh.









No comments:

Post a Comment