FORMAT LAPORAN PROGRAM
1.
Nama Program :
Bengkel Pembelajaran Kooperatif Matematik
2.
Tarikh :
10 April 2015
3.
Hari / Masa :
Jumaat / 12.30pm – 2.00pm
4.
Tempat :
Kelas 1 Maju, SMKTG
5. Objektif : Memberi dan menyebarkan maklumat berkaitan pembelajaran
kooperatif kepada semua guru matematik.
5. Objektif : Memberi dan menyebarkan maklumat berkaitan pembelajaran
kooperatif kepada semua guru matematik.
6.
Sasaran :
Guru Matematik sesi pagi dan petang
7.
Pembentang :
Pn Norlida Mat Adam, Pn Jamilah dan Pn Rahayu
8.
Butiran Aktiviti :
a) Mengalu-alukan kehadiran guru matematik dan guru sains yang hadir.
b) Penerangan berkaitan teknik pembelajaran kooperatif oleh
Pn Jamilah dan Pn Rahayu serta isyarat yang digunakan
sepanjang pembejaran kooperatif berlangsung oleh Pn Norlida.
c) Pn Jamilah menunjukkan kaedah pembelajaran kooperatif yang
dinamakan sebagai ‘pop corn’yang menggunakan bola, ‘ flip card’
menggunakan kad, ‘be the expert’ dan ‘gallery walk’. Semua guru
yang hadir mengambil bahagian dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung.
d) Pn Rahayu pula menunjukkan kaedah ‘rally robbin’. Bahan pdp
disediakan dan digunakan sepenuhnya semasa aktiviti berlangsung.
e) Pn Norlida menerangkan kaedah melaksanakan kaedah ‘round robbin’
f) Ucapan terima kasih kepada semua guru yang hadir. Semoga semua
guru dapat menggunakan kaedah yang dipelajari semasa pdp
berlangsung bagi menarik minat murid untuk belajar.
b) Penerangan berkaitan teknik pembelajaran kooperatif oleh
Pn Jamilah dan Pn Rahayu serta isyarat yang digunakan
sepanjang pembejaran kooperatif berlangsung oleh Pn Norlida.
c) Pn Jamilah menunjukkan kaedah pembelajaran kooperatif yang
dinamakan sebagai ‘pop corn’yang menggunakan bola, ‘ flip card’
menggunakan kad, ‘be the expert’ dan ‘gallery walk’. Semua guru
yang hadir mengambil bahagian dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung.
d) Pn Rahayu pula menunjukkan kaedah ‘rally robbin’. Bahan pdp
disediakan dan digunakan sepenuhnya semasa aktiviti berlangsung.
e) Pn Norlida menerangkan kaedah melaksanakan kaedah ‘round robbin’
f) Ucapan terima kasih kepada semua guru yang hadir. Semoga semua
guru dapat menggunakan kaedah yang dipelajari semasa pdp
berlangsung bagi menarik minat murid untuk belajar.
9.
Penilaian Program :-
9.1 Kekuatan Program : Guru yang hadir dapat memahami kaedah pembelajaran
kooperatif dijalankan dan menimbulkan minat serta
keseronokan semasa proses pdp berlangsung.
9.1 Kekuatan Program : Guru yang hadir dapat memahami kaedah pembelajaran
kooperatif dijalankan dan menimbulkan minat serta
keseronokan semasa proses pdp berlangsung.
9.2 Kelemahan Program : Kekangan masa dan bilangan guru yang tidak mencukupi
menyebabkan hanya sebahagian kaedah yang ditunjukkan
cara pelaksanaan menggunakan bahan pdp.
menyebabkan hanya sebahagian kaedah yang ditunjukkan
cara pelaksanaan menggunakan bahan pdp.
9.3 Cadangan
Penambahbaikan : Latihan dan bengkel
secara berterusan melibatkan semua guru
akan menambahkan lagi kefahaman dan kaedah pelaksanaan
secara menyeluruh.
No comments:
Post a Comment