PENILAIAN
DALAM KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT)
Kemahiran
Berfikir Aras Tinggi (KBAT) merupakan keupayaan untuk mengaplikasi pengetahuan,
kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan
masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.
PERSEKITARAN
PEMBELAJARAN KBAT
Dalam
pentaksiran pusat soalan berbentuk aras tinggi dikemukakan. Strategi pengajaran dan
pembelajaran KBAT berbentuk inkuiri, penyelesaian masalah, penyelidikan dan
berasaskan projek. Pelbagai pendekatan dan aktiviti dalam bilik darjah yang
boleh dilaksanakan. Guru dan murid menggunakan alat berfikir seperti peta
pemikiran dan penyoalan aras tinggi semasa PdP. Pengajaran dan Pembelajaran
akan berubah menjadi Pembelajaran dan Pemudahcaraan apabila guru berperanan
mengajar dan murid belajar semasa melaksanakan aktiviti aras pemikiran rendah
dan apabila aras pemikiran meningkat ke aras yang lebih tinggi, guru berperanan
sebagai pemudah cara semasa murid belajar.
Murid
yang suka bertanya dan boleh memberi cadangan penyelesaian berdasarkan
pengetahuan yang sedia ada merupakan ciri-ciri
murid KBAT. Penggunaan bahan rangsangan seperti soalan aras tinggi dapat
menggalakkan murid berfikir dengan lebih mendalam, membuat kesimpulan dan
refleksi, seterusnya mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam situasi
sebenar. Ciri-ciri guru yang menggalakkan KBAT pula apabila guru berperanan
sebagai pemudah cara yang melaksanakan pelbagai aktiviti berpusatkan murid,
menyediakan aktiviti yang dapat mencabar minda murid dan penyoalan aras tinggi
secara berperingkat bagi mendorong murid memberi pandangan serta membuat
penyelidikan dan membuat penerokaan secara terancang dan berstruktur.
PERBEZAAN ANTARA MASALAH RUTIN DAN
BUKAN RUTIN
Secara umum, masalah boleh
diklasifikasikan sebagai masalah rutin dan masalah bukan rutin. Masalah rutin
hanya memerlukan beberapa prosedur seperti operasi aritmetik untuk mendapatkan
penyelesaian. Sebaliknya, jika situasi masalah itu tidak boleh diselesaikan
mengikut kaedah pengiraan biasa maka ia dikenali sebagai masalah bukan rutin.
Dalam situasi seperti itu, pelajar meneroka cara penyelesaian yang lebih
mendalam untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Masalah Rutin
Masalah rutin merupakan masalah yang
melibatkan hanya satu operasi aritmetik sahaja dalam menyelesaikannya. Dalam
menyelesaikan masalah rutin, kita hanya perlu memahami masalah, memilih operasi
yang sesuai serta mengaplikasikan algoritma-algoritma yang telah dipelajari.
Prosedur penyelesaiannya adalah sudah kita ketahui. Ketika menyelesaikan
masalah rutin, kita perlu mengenal pasti; (a) apakah soalan yang perlu dijawab,
(b) fakta-fakta atau nombor yang perlu digunakan, (c) operasi-operasi yang
perlu digunakan; dan (d) anggaran nilai penyelesaian. Masalah rutin memberi kesan
seperti berikut kepada kita; (a) memberi latihan dalam mengingat fakta-fakta asas
dan langkah-langkah yang berurutan; (b) mempertingkat kemahiran-kemahiran dalam
operasi asas; dan (c) memberi peluang untuk berfikir tentang perkaitan antara
sesuatu operasi dan aplikasinya kepada situasi-situasi sebenar. Contoh-contoh
soalan rutin adalah seperti berikut;
Contoh 1 : Ali makan 2 keping roti. 5 minit
kemudian, dia makan 1 keping lagi roti. Berapa banyak keping roti Ali makan
kesemuanya?
Contoh 2: Maria membeli sekotak susu dengan harga RM1.55
dan sebungkus biskut dengan harga RM1.70. Berapakah jumlah wang yang dibayar
oleh Maria?
Contoh 3 : Cari perimeter segi empat tepat yang
mempunyai panjang 8 meter dan lebar 17 meter.
Contoh 4 : Cari panjang sebuah segi empat tepat yang
mempunyai luas 48 meter persegi dan lebar
6
meter.
Masalah Bukan Rutin
Masalah bukan rutin merupakan
masalah yang memerlukan proses-proses yang lebih tinggi dalam menyelesaikan
masalah berbanding masalah rutin. Untuk mencari penyelesaian dalam masalah
bukan rutin adalah bergantung kepada kebolehan menggunakan pelbagai strategi
penyelesaian masalah bersama dengan fakta-fakta dan maklumat dalam
pertimbangan. Prosedur penyelesaian masalah bukan rutin tidak kita ketahui.
Masalah bukan rutin biasanya diselesaikan dengan pelbagai cara yang memerlukan
proses pemikiran yang berbeza. Antara kesan positif dalam mengaplikasikan
masalah bukan rutin ialah seperti dapat mengembangkan penggunaan
strategi-strategi penyelesaian masalah, memberi peluang untuk memikirkan
pelbagai cara penyelesaian, berkongsi kaedah-kaedah penyelesaian masalah serta
meningkatkan keyakinan diri dalam penyelesaian masalah matematik, dapat
menikmati keindahan dan logik yang wujud dalam matematik serta meningkatkan
kemahiran berfikir secara kritis. Contoh-contoh soalan bukan rutin adalah
seperti berikut;
Contoh 1: Maria membeli sekotak susu dengan
harga RM1.55 dan sebungkus biskut dengan harga RM1.70. Dia memberikan RM4.00
kepada jurujual. Berapakah bilangan syiling yang diterima oleh Maria sekiranya
jurujual itu memberikannya beberapa syiling 5 sen, 10 sen dan 20 sen? Terangkan jawapan anda?
Contoh 2 : Mamat ingin membina pagar bagi
reban ayam yang berbentuk segi empat. Dia mempunyai 20 meter wayar pagar.
1.Apakah
saiz segi empat yang boleh beliau hasilkan?
2.Bentuk
manakah yang terbaik
Contoh
3 : Antara nombor-nombor berikut, nombor yang mana berbeza?
Mengapa?
23,
20, 15, 25
Contoh 4 : Ali telah
membeli sebuah basikal dan kemudian menjualnya kepada rakannya dengan harga
RM240. Dia telah mendapat keuntungan sebanyak 20% selepas menjual basikal itu.
Berapakah
harga kos basikal tersebut ?
ISU PELAKSANAAN KBAT DI SEKOLAH
Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025, KBAT diberi penekanan untuk melahirkan pelajar yang
berdaya saing menjelang abad ke-21. PPPM telah menggariskan peratusan soalan
pemikiran aras tinggi pada tahun 2016 yang akan ditambah mengikut peringkat
iaitu UPSR (80%), Pentaksiran Tingkatan 3 (80%), subjek Teras SPM (75%) dan subjek elektif SPM (50%).
Pentaksiran item KBAT SPM diwujudkan bagi meningkatkan kerangka pentaksiran
bagi menambahkan item yang menguji Kemahiran Berfikir Aras Tinggi serta
menggunakan rujukan standard dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Namun
begitu, terdapat beberapa isu yang timbul dalam pelaksanaan KBAT di sekolah
yang dapat dilihat dari sudut kesediaan guru, murid dan sekolah. Guru telah
dibiasakan dengan kaedah pengajaran berpusatkan guru dimana pelajar bertindak
sebagai pendengar dan penerima maklumat sahaja. Pengajaran tradisional
menyebabkan proses pembelajaran berlaku secara cetek dan tidak mendalam. Hal
ini menyebabkan guru tidak bersedia dan kurang jelas makna KBAT. Menurut Rajendran (2001), guru yang mengikuti
kursus KBAT percaya yang mereka tidak bersedia untuk mengajar KBAT. KBAT
memerlukan guru memiliki pengetahuan yang luas dan perlu menghasilkan bahan
soalan yang berunsur bukan rutin.
Masalah rutin bermaksud masalah boleh diselesaikan dengan kaedah yang biasa
digunakan oleh pelajar dengan mereplikasikan kaedah yang dipelajari sebelum secara langkah demi
langkah. Masalah bukan rutin pula bermaksud masalah yang memerlukan analisis
dan penaakulan matematik. Terdapat banyak masalah bukan rutin boleh
diselesaikan dengan lebih daripada satu cara, dan mungkin mempunyai lebih
daripada satu penyelesaian.
Isu
yang wujud dari pihak pelajar pula berkaitan dengan penglibatan pelajar dalam
PdP. Komunikasi pelajar yang tidak memuaskan dan tahap pengetahuan pelajar yang
berada pada tahap yang rendah menyebabkan KBAT tidak dapat dilaksanakan dengan
lancar. Pelajar tidak mencuba untuk berfikir secara kritis dan kreatif. Menurut
kajian Yee, Jailani Widad Razali
& Tee (2010), jika pelajar jarang menggunakan kemahiran berfikir
aras tinggi untuk menjana idea maka pelajar menghadapi masalah untuk
menyelesaikan tugasan kerja kursus. Justeru, pelajar harus mempelajari dan
menggunakan KBAT dalam penjanaan idea supaya tugasan kerja kursus dapat
diselesaikan dengan lebih berkesan. Pelajar yang pasif dan kurang respon
menyebabkan proses PdP menjadi hambar. Menurut Rajendran (2001), KBAT
memerlukan pelajar bersikap aktif. Oleh sebab pelajar telah terbiasa dengan
pembelajaran sehala, maka pelajar malu untuk menyuarakan pendapat atau
pandangan mereka. Kajian yang dibuat oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia
menunjukkan hampir 30% murid tidak menjawab soalan bukan rutin. Tambahan pula,
budaya masyarakat kita pada hari ini yang menitikberatkan kecemerlangan dan
bilangan A dengan cara menghafaz bukan berfikir menyebabkan proses perkembangan
KBAT tidak dapt diteruskan dengan jayanya. Dari sudut kepimpinan sekoah pula,
pihak pentadbiran lebih menumpukan dan memberi penekanan supaya guru
menghabiskan silibus pada waktu yang ditetapkan dan lebih mengejar prestasi
pelajar melalui fokus kepada peperiksaan.
No comments:
Post a Comment