Sunday, 13 December 2015

ISU 4 - BAHASA DALAM PENGAJARAN



Perbincangan berkaitan Isu Bahasa dalam Pengajaran
1.       Kekuatan dan kelemahan PPSMI
Pada pandangan saya, PPSMI sebenarnya merupakan satu dasar yang dirangka dan diatur dengan baik. Pelaksanaan pada mulanya sememangnya terdapat kekurangan, namun setelah diteruskan terdapat perubahan dari segi berbahasa dalam kalangan murid. Menyentuh berkaitan penggunaan bahasa Inggeris merupakan suatu perkara yang terlalu sukar bagi seseorang murid yang tidak pernah mempraktikkan bahsa berkenaan. Namun begitu, setelah PPSMI diwujudkan, murid lebih yakin dan mampu bertutur dalam bahasa Inggeris dengan baik. Ketakutan dalam mempraktikkan bahasa tersebut dapat dikikis sedikit demi sedikit dan akhirnya mereka mampu menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar kedua dalam kehidupan seharian.

Kajian demi kajian dilakukan oleh para ilmuan dan ahli akademik terhadap dasar PPSMI sehinggalah dasar tersebut terpaksa dimansuhkan atas kekangan-kekangan yang dihadapi dalam melaksanakan PPSMI secara menyeluruh di peringkat sekolah. PPSMI secara realitinya tidak dapat dilaksanakan secara menyeluruh di peringkat sekolah kerana terdapat jurang yang menyebabkan pencapaian murid merosot melalui dasar PPSMI ini. Murid yang lemah untuk memahami istilah yang digunakan dalam bahasa Inggeris semasa PdP menyumbang kepada kegagalan dalam menerima input berkaitan isi kandungan Matemati dan Sains dengan baik. Kesediaan murid dalam menerima sesuatu dasar yang baru amat sukar kerana sebahagian daripada murid di Malaysia dibesarkan dengan penggunaan bahasa Ibunda masing-masing. Sejajar dengan kekangan dan desakan yang diberikan, maka dasar PPSMI dimansuhkan dan digantikan dengan dasar MBMMBI.

2.        Pelaksanaan MBMMBI
Pelaksanaan MBMMBI dilihat dapat diterima oleh masayarakat pada hari ini. Penggunaan bahasa Ibunda dalam penyampaian Matematik dan Sains dilihat dapat meningkatkan tahap pencapaian murid. Bagi menjayakan dasar MBMMBI, pihak kerajaan terutamanya KPM memainkan peranan utama dalam menggerakkan dan menjayakan dasar ini dengan menggariskan strategi-strategi yang dilihat mampu mendidik murid-murid untuk memartabatkan bahasa Melayu dan memperkukuhkan bahasa Inggeris. Pemansuhan PPSMI bukan bererti bahasa Inggeris diketepikan tetapi masih digunakan dan dipelajari bagi meningkatkan kelancaran murid menggunakan bahasa tersebut di peringkat antarabangsa.

Lapan strategi yang digariskan adalah berkaitan dengan mentransformasikan kurikulum bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris, meningkatkan kompitensi guru bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, menempatkan guru bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris mengikut opsyen, menggunakan khidmat pakar, perunding dan pembantu guru, memperluas penggunaan bahan dan TMK PdP bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris, memperluas publisiti dan kempen pengukuhan bahasa, meningkatkan penyertaan murid dalam aktiviti bahasa di luar bilik darjah dan melaksanakan pentaksiran dan pelaporan keperihalan pencapaian murid.

Daripada lapan strategi yang digariskan, terdapat kekangan dalam merealisasikan pelan tersebut yang dilihat dari sudut pelaksanaannya di peringkat sekolah. Makmal bahasa yang disediakan disekolah tidak mampu untuk menampung jumlah murid yang ramai dalam satu masa. Kemudahan yang disediakan terhad kepada beberapa kelas sahaja. Terdapat masalah teknikal seperti komputer tidak dapat dihidupkan, alat pendengaran tidak dapat berfungsi dengan baik dan tidak dapat mengakses data dengan baik. Namun begitu, saya percaya hal ini akan dapat diatasi secara berperingkat-peringkat sekiranya pihak yang terlibat mengambil inisiatif dan langkah yang terbaik bagi meningkatkan akses dan penggunaan makmal bahasa yang dilihat dapat membantu murid dalam mendalami bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris dengan baik. Menurut murid, kaedah pembelajaran seperti ini amat menyeronokkan dan murid dapat meluahkan idea yang ingin disampaikan tanpa batasan. Pemantauan guru dilihat dapat membantu murid dalam membimbing dan memberi tunjuk ajar sepanjang proses PdP berlangsung.

3.       Penutup
Secara keseluruhannya, dasar MBMMBI merupakan penambahbaikan daripada dasar PPSMI yang dilihat dapat memenuhi keperluan murid dalam meningkatkan pencapaian dan kemahiran berbahasa murid. Dasar ini akan dapat dimantapkan dan diperkukuhkan lagi dengan kerjasama dan pandangan daripada semua pihak iaitu dari peringkat perancang dasar sehinggalah ke peringkat pelaksana dasar. Buah fikiran dan idea yang bernas daripada semua pihak dapat melahirkan generasi yang memiliki pelbagai kemahiran di masa kan datang.

No comments:

Post a Comment